تورترکیه ویژه برای خرید به گودتور مراجعه کنید

بزرگ‌ترین کلیســا در رم، کلیســای سنـت پـیـتــر

در پایه ابلیسک مصری باستان “شاهد” در میدان سنت پیتر بایستید و یک احساس قریب به اتفاق در شما شروع می‌شود. به‌نظر می‌رسد که ستون بزرگ از هر دو طرف شما را در آغوش گرفته است، حتی در حالی که گردن خود را برای تحسین نمای برجسته و گنبد کلیسای سنت پیتر جمع کرده‌اید. هیجان‌انگیز و نفس‌گیر! بازدید از کلیسای سنت پیتر احساسات زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

بزرگ‌ترین کلیسای جهان، کلیسای سنت پیتر فراتر از مهم‌ترین ساختمان در جهان مسیحیت است. این یک جواهر در داخل شهر واتیکان است که از آنجا پاپ‌ها کلمه خدا را در سراسر جهان پخش کرده‌اند. باسیلیکا نقطه کانونی میلیون‌ها زائر در هر سال است، اما همچنین یک نقطه عطف واقعی فرهنگی، تاریخی و معماری است.

ساختار کلاسیک رنسانس گنجینه‌هایی از هزاره‌ها از جمله نقاشی، مجسمه، مصنوعات و هنر تزئین شده روی دیوارها را در خود جای داده است. بازدید از کلیسای سنت پیتر برای روح یک درمان است!

راهنما:

آدرس: میدان سان پیترو، شهر واتیکان

شروع ساخت: 18 آوریل 1506

معماران: میکل آنژ ، جیان لورنزو برنینی ، رافائل

تکمیل شده: 18 نوامبر 1626

تاریخچه کلیسای سنت پیتر

داستان کلیسای سنت پیتر با مصلوب شدن پطرس، یکی از حواریون عیسی، در 64 بعد از میلاد آغاز می‌شود. او بر روی صلیبی در سیرک نرو برعکس به صلیب کشیده شد و در نزدیکی تپه واتیکان کنونی دفن شد. امپراتور کنستانتین بزرگ کلیسای قدیمی را بین سال‌های 319 میلادی تا 333 بعد از میلاد بر اساس محل دفن سنت پیتر ساخت. بعدها، در قرن 16 به دستور پاپ ژولیوس دوم، کلیسای کنونی سنت پیتر ساخته شد.

کلیسای سنت پیتر در حال حاضر یک کلیسای پاپ است و به دلیل محل آرامگاه سنت پیتر و صندلی سنت پیتر مشهور است، که اقتدار معنوی را به پاپ اعطا می‌کند. با این حال، آن کلیسای رسمی پاپ نیست، اما همه عملکردها و رویدادهای مهم پاپ به دلیل اندازه و اهمیت بسیار در اینجا انجام می‌شود.

کلیسای سنت پیتر دارای رکوردهای زیادی از جمله بزرگ‌ترین ساختمان کلیسا در جهان، دومین ساختمان بلند در رم و بلندترین گنبد در جهان است. به غیر از این، به دلیل ثروت هنر و فرهنگی که تجسم و حفظ می‌کند، به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

معماری کلیسای سنت پیتر

ساخت کلیسای سنت پیتر بیش از یک قرن به طول انجامید! برنامه‌ریزی برای زمانی آغاز شد که پاپ ژولیوس دوم مسابقه‌ای را برای طراحی بزرگ‌ترین ساختمان در جهان مسیحیت سفارش داد. برنده مسابقه دوناتو برامانته بود و سنگ بنای آن در سال 1506 گذاشته شد. مجموعه‌ای از مرگ‌ها و تغییرات پرسنلی منجر به تغییر معماران از برامانته به رافائل و سرانجام میکل آنژ در 1547 شد.

گنبد نهایی کلیسای سنت پیتر و معماری آن به درخشش میکل آنژ که آن را بر اساس طرح‌های برامانته ساخته است، معتبر است. باسیلیکا با معماری سنتی رنسانس ساخته شده و الهام بخش ساختمان‎های کلیسا در سراسر جهان بوده است. نمای نمادین آن توسط مادرنو طراحی شده است و برای میلیون‌ها زائری که سالانه برای دیدن پاپ از آن دیدن می‌کنند، خاطره‌ای فراموش نشدنی باقی می‌ماند.

زیبایی‌های برجستـه کلیسای سنت پیتر

  • کوپولا

گنبد کلیسای سنت پیتر یا کوپولا یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای جهان است. طراحی گنبد به میکل آنژ نسبت داده شده است. اما ساخت گنبد تنها در سال 1590 توسط شاگردش جیاکومو دلا پورتا به پایان رسید. این گنبد دارای چندین عنصر در شش دایره متحدالمرکز است، از جمله 16 پنجره بزرگ، نیم تنه، نقاشی های دیواری و مجسمه هایی با بیش از 96 شکل.

  • غارهای واتیکان

بازلیکای سنت پیتر محل استراحت چندین پاپ و شخصیت تاریخی است و می‌توانید قبرهای آن‌ها را در سطح زیرزمینی معروف به غارهای واتیکان پیدا کنید. بیش از 100 قبر از این قبیل و همچنین کلیساهای کوچک وجود دارد که به پاپ‌ها و مقدسین اختصاص داده شده است. این غارها یا غارهای مصنوعی دارای طرح‌های پیچیده‌ای هستند و با نقاشی‌های دیواری، سارکوفاژها، نقاشی‌ها و کتیبه‌ها تزئین شده‌اند. از جمله برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به کلیسای کوچک سنت پیتر، مقبره کریستینای سوئدی، مجسمه مرمری سنت پیتر و پادشاه شارلوت ملکه قبرس اشاره کرد.

  • پیتا

پیتا یکی از شناخته‌شده‌ترین مجسمه‌های جهان است و توسط استاد میکل آنژ ایتالیایی ساخته شده است. بنای مرمری کارارا عیسی را پس از به صلیب کشیدن در دامان مادر مریم نشان می‌دهد. این مجسمه تقریباً 6 فوت ارتفاع دارد و هاله‌ای برجسته از خود نشان می‌دهد که تقدس آن لحظه را به تصویر می‌کشد. پیتا تنها مجسمه‌ای است که توسط میکل آنژ امضا شد و در اواخر قرن پانزدهم خلق شد. شما می‌توانید این مجسمه نفس گیر را در اولین نمازخانه سمت راست به محض ورود به کلیسای سنت پیتر پیدا کنید.

  • سنت پیتر بالداچین

بالداچین به معنای سایه‌بان یا ساختاری است که روی محراب قرار می‌گیرد. در کلیسای سنت پیتر، بالداچین روی محراب بلند به طرز باشکوهی بالا می‌رود و به نقطه کانونی سالن تبدیل می‌شود. این ساختمان مستقیماً در بالای مقبره سنت پیتر و زیر گنبد قرار دارد و جایی است که پاپ مراسم عید را برگزار می‌کند. ساختار برنزی اولین اثری بود که در برنینی در کلیسا ساخته شد و تکمیل آن نه سال به طول انجامید و در سال 1634 به پایان رسید. به سبک باروک کلاسیک طراحی شده و به استانداردی برای معماری داخلی کلیسا تبدیل شده است.

  • مجسمه سنت لونگینوس

مجسمه سنت لونگینوس در گالری “لجیا” در یکی از تقاطع‌های کلیسای سنت پیتر واقع شده است. برای تحسین این مجسمه که ارتفاع آن 13 فوت است و توسط برنینی مجسمه‌سازی شده است، باید گردن خود را بچرخانید. مجسمه تداعی‌کننده سنگ مرمر متعلق به قدیس رومی، سنت لونگینوس است که عیسی را با نیزه سوراخ کرد اما پس از مرگ مسیح به مسیحیت گروید. این مجسمه در سال 1643 ساخته شد و بیش از چهار بلوک از سنگ مرمر را شامل می‌شد.

  • مقبره سنت پیتر

گفته می‌شود سنت پیتر در سال 64 میلادی در سیرک کالیگولا مصلوب شد و در محلی در تپه واتیکان به خاک سپرده شد. بعدها، در زمان حکومت قسطنطنیه، کلیسایی بر روی مقبره سنت پیتر ساخته شد که بعداً در قرن شانزدهم به کلیسای سنت سنت پطرس تبدیل شد. در حال حاضر، منطقه کونفسیو در مقابل مقبره سنت پیتر برای یادبود شهادت وی ایجاد شده است. بالداچین و گنبد مستقیماً در بالای مقبره ایجاد شده‌اند و چندین پاپ در زیر مقبره در شهرک شهر واتیکان دفن شده‌اند. با این حال، اجماع وجود ندارد که آیا این آرامگاه واقعاً بقایای سنت پیتر را شامل می‌شود!

  • صندلی سنت پیتر

صندلی معروف سنت پیتر تاج و تخت باشکوهی است که در انتهای کلیسای سنت پیتر واقع شده است. این صندلی در اصل یک صندلی بلوطی باستانی است که توسط برنینی تعمیر و تزئین شده است و اکنون در نمایش تماشایی مجسمه‌های برنزی قدیسین، فرشتگان و تصویر روح‌القدس از طریق نقاشی کبوتر با شیشه رنگ‌آمیزی شده است.

 

منبع: www.st-peters-basilica-tickets.com