تورترکیه ویژه برای خرید به گودتور مراجعه کنید

تنگــه رغــــز بهترین گزینـه برای سـفـرهای تابستانـی

بهـتـریـن تـنـگـه‌ای کـه تـا بـه حــال در ایــران دیـده‌ایـد!

تَنگ رِغَز، عروس تنگه‌های ایرانی، در شهر داراب واقع در استان فارس است. این تنگه زیبا در منطقه‌ای بکر و دست نخورده به وجود آمده است. سفر به این تنگه بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است زیرا تجربه شنیدن صدای خروشان آبشارها، فرود از سرسره‌های طبیعی این تنگه و شنا کردن در حوضچه‌های پرآبِ رغز از بهترین تجربه‌ها برای هر طبیعت‌گردی خواهد بود.

آبی که در این تنگه در جریان است، از دل چشمه‌ای زلال در منطقه جنگلی رغز سرچشمه می‌گیرد و باعث ایجاد آبشار و حوضچه‌های کوچک و بزرگ تنگه رغز شده است. حوضچه‌هایی که بین 5 الی 20 متر عمق دارند. در دل آب‌های زلال و شفاف این تنگ، ماهی‌های قزل‌آلای فراوانی دیده می‌شود که بر زیبایی این منطقه افزوده است.

تنگه رغز، از نظر لغوی به معنایِ بکر و لغزنده است. علت این نام هم می‌تواند به علت وجود آبشارهای بسیار در دل این تنگه باشد. البته محلی‌های آن، به این تنگه روزخیز نیز می‌گویند.

 

اســتـان استان فارس
شـهـرســـتـان داراب
آب و هوایِ شـهـر داراب گرمسیــر
قدمـــــت شـهـر داراب 8000 سال
معنـی کلمـه رغــز به معنــای بکـر و لـغـزنـده
نــوع مـنــطـقـه مـنــطـقـه کـوهسـتـانـی
نــوع سـفــر حـرفـه‌ای (دره‌نـوردی-صـخـره‌نوردی)
امـکــان کـمـــپ وجود دارد
راهنما نیاز است (بدون راهنما احتمال ایجاد خطرات بسیار برای گروه)
بـهـتـریـن زمـــان سـفــر از فصل بهار تا اواخر مهر ماه
دیـدنــی‌های دیـگــر مـنــطـقـه
  • آبشار فدامی
  • نقش برجسته از شاپور ساسانی
  • آتشکده خاموش آذرخش

 

 

رغــز کـجاسـت و از کـجا بـایـد بـه تـنـگـه رغــز رسیــد؟

تنگه رغز، در دهستانی به نام حسن‌آباد در نزدیکی شهرستان فسا قرار دارد. برای رفتن به این دره ابتدا باید به شهر داراب بروید. دره رغز در 35 کیلومتری شهر داراب قرار دارد. برای رفتن به بالای کوه باید با نیسان یا وانت مسیر را طی کرد که حدود 2 ساعت طول می‌کشد. سپس حدود یک ساعت و چهل دقیقه باید پیمایش انجام دهید تا به سرِ چشمه‌یِ رغز برسید.

بپیمایش دره رغز نیز حدود شش الی هشت ساعت زمان می‌برد که البته زمان رسیدن به دره بستگی به تعداد نفرات، سرعت حرکت گروه و شلوغیِ دره دارد.

آبـشـارهـای تـنـگه رغــز

تنگه رغز دارای آبشارها، حوضچه‌ها و چشمه‌هایِ زیبایی در مناطق بسیار بکر است. لیدرهای محلی این منطقه می‌گویند که در این تنگ چندین آبشار و حوضچه وجود دارد اما تنها نام چند آبشار آن مشخص است. سفر به این تنگ برای روزهای گرم تابستان پیشنهاد می‌شود زیرا پریدن در آبشارها و حوضچه‌های پرآب و خنک رغز، تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی است.

 

آبـشـار کــبوتـــر با ارتــفـاع 25 متـر
آبـشـار جـــام با ارتــفـاع 9 متـر
آبـشـار دمـــاغـــه با ارتــفـاع 12 متـر
آبـشـار آذرخـــش با ارتــفـاع 65 متـر
آبـشـار یـادگــــار با ارتــفـاع 4 متـر
آبـشـار حـکــــمـت با ارتــفـاع 11 متـر
آبـشـار نـگـیـن با ارتــفـاع 16 متـر
آبـشـار وداع با ارتــفـاع 46 متتر
آبـشـار بـومـرنـگ با ارتــفـاع 7 متـر
آبـشـار مـســــعـود با ارتــفـاع 8 متـر
آبـشـار گــــلاب با ارتــفـاع 11 متـر
آبـشـار فـتـح با ارتــفـاع 8 متـر

 

 

نکاتــــــــی کــــه بـایــد قـبـل از رفـتـن بـه تـنـگـه رغــز بـدانـیـد

مطمئناً رفتن به این تنگه حیرت‌انگیز یکی از بهترین تجربه‌های هر گردشگری می‌تواند باشد. اما نکاتی را باید در نظر گرفت تا خطرات احتمالی پیش رو را پشت سر گذاشت؛ پیمایش کامل دره رغز نیاز به تجهیزاتی مانند لباس غواصی، جلیقه نجات، کلاه، کفش صندل یا کوهنوردی بسته و ضدآب و لوازم دیگرِ دره‌نوردی دارد. لباس غواصی به دلیل ضدآب بودن مورد استفاده می‌گیرد زیرا هوای دره در تمام فصول سرد است.

اگر قصد سفر به این دره را دارید حتماً به ‌صورت گروهی بروید. اگر خودتان به تنهایی قصد سفر به این دره را دارید، باید حتماً یک نفر که فنی‌کار باشد، همراه‌تان باشد که در طول مسیر از خطرات احتمالی آگاه باشد. کسی که بتواند برنامه رفت و برگشت از دره را را زمان‌بندی کند تا شما در زمان مناسب از دره بیرون بیایید و به مشکل برنخورید.

شما باید تا شب نشده از دره خارج شوید زیرا مکانی برای اقامت در تنگه وجود ندارد بنابراین باید به روستای نزدیک داراب یا شهر داراب بازگردید.

اگر عاشق هیجان هستید، از ارتفاع نمی‌ترسید و شنا کردن بلدید ایـن دره بـایـد در لـیـسـت سفـرهـای فـصـل تـابـسـتـانِ شـــمــا قـرار بگـیـرد. بهترین زمان برای سفر به این منطقه از اواسط فصل بهار تا اواخر مهرماه می‌باشد. (زیرا در بقیه فصول سال امکان سیل در این منطقه وجود دارد.)