تورترکیه ویژه برای خرید به گودتور مراجعه کنید

دره کـول خــرســون در شهر زیبایِ دزفول

یکـــی از دره‌هـای بکــر در خوزستــان!

یکی از زیباترین جاذبه‌های کمتر شناخته شده‌ی خوزستان، دره کول خرسان است که دارای دیوارهای بلند طبیعی می‌باشد و چشمه‌های زیادی از بین آن‌ها عبور می‌کند. عمق این دره به حدود 200 متر می‌رسد و گیاهانی دارویی مانند پرسیاوشان در دیواره‌های آن دیده می‌شوند. این دره زیبا در شمال شهر دزفول و در 5/35  کیلومتریِ جاده شیهون-دزفول قرار دارد.

در ابتدای این دره نخلستان کوچکی وجود دارد و همان‌طور که مسیر ورود به داخل دره را طی می‌کنید، درختان کُنار، پسته وحشی، انجیر وحشی و سدر را خواهید دید. عسل کنار نیز از درختان کنارِ  این منطقه به دست می‌آید که برای رفع مشکلات کبدی و زخم معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کول در زبان محلی به معنی «دره» است. اما هنوز هیچ کس از دلیل گذاشتن نام «خرسان» یا «خرسون» در ادامه آن، خبری ندارد.

اســتـان استان خوزستان
شـهـرســـتـان دزفول
آب و هوایِ شـهـر دزفول نیمـه بیابانـی
قدمـــــت شـهـر دزفول در دوران حکومت ساسانیـان بنا شد
معنـی کلمـه کول به معنــای دره
نــوع مـنــطـقـه مـنــطـقـه جـلـگــه‌ای
نــوع سـفــر حـرفـه‌ای (دره‌نـوردی)
امـکــان کـمـــپ وجود دارد
راهنما نیاز است (بدون راهنما احتمال ایجاد خطرات بسیار برای گروه)
بـهـتـریـن زمـــان سـفــر از خرداد ماه تا اواخر تابستان
دیـدنــی‌های دیـگــر مـنــطـقـه
  • رود دز
  • آبشار شِوی
  • بقعه امامزاده رودبند

چرا به این دره، دره ارواح می‌گویند؟

دره کول خرسان به دره ارواح نیز معروف است. این لقب را به دلیل وجود دیواره‌های تنگ این دره به آن داده‌اند. به طوری که در برخی از قسمت‌های دره، فقط برای عبور یک نفر فضا وجود دارد و آسمان نیز به دلیل باریکی بیش از حد دیواره‌ها ناپدید می‌شود.

چشمه‌هایی که از  بین دیواره‌های این دره جاری هستند، در فصول پرآب به آبشار تبدیل می‌شوند. همچنین در بخش انتهایی دره کول خرسان، غاری قوسی شکل قرار دارد. در انتهای این غار آبگیری به طول 5 متر و عرض 3 متر وجود دارد که به رودخانه‌ی دز مشرف است. این حوضچه در اصطلاح محلی به گهر معروف است و محلی ها در فصل گرم در این حوضچه آب تنی می کنند.

آب و هوای دره کول خرسون

آب و هوای دره کول خرسان کاملاً برعکس است؛ به‌طوری‌که در فصل تابستان خنک و دما حدود 20 درجه  و در فصل زمستان گرم است. اختلاف دمای دره در تابستان با شهر دزفول به حدود 30 درجه است.

پیمایش به دره کول خرسون

این دره دارای طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ای است به همین دلیل نیز، دارای مسیرهای سخت و طاقت‌فراساست . تنها افرادی که توانایی جسمانی بالایی دارند، می‌توانند به این دره سفر کنند و خود را به کول خرسون برسانند.

بهترین زمان پیمایش کامل کول خرسون از اواسط خرداد ماه شروع و تا قبل از شروع فصل بارندگی ادامه می‌یابد. مسیر رسیدن به دره بین 20 الی 25 کیلومتر  پیاده روی است و پس از آن شما رود دز را مشاهده خواهید کرد. می‌توانید در فصول تابستان در این رودخانه آب‌تنی کرده و خستگی در کنید.

هرگز بدون راهنما و تجهیزات مناسب به این دره نروید!