رسالتِ هواپیمایی ایـران ایـر
رسالتِ بنیانگذاران ایران ایر، در سالهای اول فعالیت این بوده است که علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهای خارجی را نیز به برنامههای خود اضافه کنند و همچنین با تهیهیِ بهروزترین هواپیماها برای ناوگان، قصدِ ارائه بهترین خدمات را به مسافران خود داشتهاند.
اما پس از انقلاب اسلامی ایران با محدودیتهای بسیاری روبهرو شدند. با شروع محدودیتِ پروازها در سطح جهان، کیفیتِ خدماتِ این ایرلاین با افت شدیدی مواجه شد.
کد یاتا: IR | کد ایکائو: IRA | شناسه: 10100354259 |
---|
ســــال تـــاســــیـــس | 1323 |
---|---|
آغـــــاز فعــالـیــت | 1340 |
دفتـر مـرکـزی |
|
قـطـبهــا | شـیــــراز |
شـهــرهــای کـانـونـی |
|
تــعــداد مقصــد | 61 شهر |
شمــار نـاوگــان | 37 فـــرونــد |
تـعــداد کـارکــنــان | 344 نــفــر خلبان و کمک خلبان |
شـعـــار هـواپـیـمــایـــی | رسالتِ هما، ایمنیِ شما |
تـعــداد سـوانــح | 35 سانحــه |
تاریخچه (ایران ایر از ابتدا تا کنون)
در طی همهی این سالهای فعالیت ایران ایر چندین بار نام این شرکت هواپیمایی تغییر یافته است. قدمت این ایرلاین نهتنها به قبل از هما ایر ، بلکه به ایران ایروِیز بازمیگردد.
ایران ایروِز، در سال 1324 توسط گروهی تأسیس شد که در آن زمان این شرکت بدون هیچ هواپیمایِ اختصاصی و با چند هواپیمایِ نظامی فعالیت میکرد. اما طولی نکشید که این شرکت شناخته شد و به برنامههای پروازی ایران ایرویز (از پروازهای هفتگی به مقاصد اصفهان، شیراز، آبادان، اهواز و بوشهر) پروازهای اروپایی نیز اضافه شد.
در همان میان، یک شرکت هواپیمایی به نام پارس در تهران تأسیس شد که تقریباً در سال 1340، با شرکت ایران ایرویز ، تلفیق شدند و شرکت هواپیمایی جدید “ایران ایر” نام گذاری شد.
هواپیماییِ ایران ایر در سال 50 در بهترین دوران فعالیتهای چندین ساله خود قرار گرفته بود. این ایرلاین جزو ایرلاینهایی بود که بهترین و قدرتمندترین هواپیماهای قارهپیمای جهان را در اختیار داشت.
پس از انقلاب در ایران، این ایرلاین تغییرات منفی بسیاری را متحمل شد. به دلیل تحریمهایی که علیه کشور ایران در نظر گرفته شد اکثر پروازهای خارجی ایرلاین ها محدود شد.
ناوگان سپهران ایر
هواپیمایِ A310-300 :
تعــداد | 2 |
---|---|
طـول | 46.66 مـتـر |
ارتــفــاع | 15.80 مـتـر |
حـداکــثـــر بـــرد |
9.630 کیـلومـتـر |
حـداکــثـــر وزن بـرخـاسـت |
157.000 کیـلوگـرم |
ظـرفـیـت مـســافــر | 220 نفــر |
هواپیمایِ A300 B2K :
تعــداد | 4 |
---|---|
طـول | 44.83 مـتـر |
ارتــفــاع | 16.67 مـتـر |
حـداکــثـــر بـــرد |
7.700 کیـلومـتـر |
حـداکــثـــر وزن بـرخـاسـت |
142.000 کیـلوگـرم |
ظـرفـیـت مـســافــر | 269 نفــر |
هواپیمایِ A300-600:
تعــداد | 4 |
---|---|
طـول | 54.08 مـتـر |
ارتــفــاع | 16.54 مـتـر |
حـداکــثـــر بـــرد |
6.667 کیـلومـتـر |
حـداکــثـــر وزن بـرخـاسـت |
170.500 کیـلوگـرم |
ظـرفـیـت مـســافــر | 361 نفــر |
هواپیمایِ A300-B4:
تعــداد | 4 |
---|---|
طـول | 44.83 مـتـر |
ارتــفــاع | 16.67 مـتـر |
حـداکــثـــر بـــرد |
6.667 کیـلومـتـر |
حـداکــثـــر وزن بـرخـاسـت |
170.500 کیـلوگـرم |
ظـرفـیـت مـســافــر | 269 نفــر |
هواپیمایِ A320 :
تعــداد | 6 |
---|---|
طـول | 37.57 مـتـر |
ارتــفــاع | 11.76 مـتـر |
حـداکــثـــر بـــرد |
5.700 کیـلومـتـر |
حـداکــثـــر وزن بـرخـاسـت |
77.000 کیـلوگـرم |
ظـرفـیـت مـســافــر | 180 نفــر |
فوکر 100 :
تعــداد | 16 |
---|---|
طـول | 35.5 مـتـر |
ارتــفــاع | 8.5 مـتـر |
حـداکــثـــر بـــرد |
3.111 کیـلومـتـر |
حـداکــثـــر وزن بـرخـاسـت |
43.090 کیـلوگـرم |
ظـرفـیـت مـســافــر | 100 نفــر |
بوئینگ 747-SP :
تعــداد | 1 |
---|---|
طـول | 56.31 مـتـر |
ارتــفــاع | 20.06 مـتـر |
حـداکــثـــر بـــرد |
10.840کیـلومـتـر |
حـداکــثـــر وزن بـرخـاسـت |
13.990 کیـلوگـرم |
ظـرفـیـت مـســافــر | 274 نفــر |
خدمات و ویژگیهای هواپیمایی ایران ایر
- مرکز آموزشی هما؛ با ارائه مدرک بینالمللی یاتا و زیر نظر بهترین اساتید آموزشهایی از جمله مهمانداری، ایمنی و… را برای کلیه متقاضیان در نظر گرفتهاند.
- کترینگ هما؛ این کترینگ با سابقه 50 ساله، انواع غداها (مثل غذابرای افراد دیابتی، غذای بدون گلوتن، غذای مخصوص نوزاد و…) را تهیه و سرو میکنند.
- شرکت حمل و نقل ایر کارگو؛ ایران ایر به عنوان هواپیمایی ملی ایران و با تجربه چندین ساله خود، در زمینه حمل بار تجاری نیز فعالیت میکند.
- گروه هتلهای هما؛ هتلهایی که زیر نظر این شرکت ساخته و مدیریت میشدند و امروزه به سازمان تأمین اجتماعی فروخته شدند. هتلهایی که در شهرهای مشهد، تهران، شیراز و بندرعباس قرار دارند.
لیسـت سـوانـح ایـران ایـر، کـه منجـر به مـرگ مسافریـن شده است
- در شهریورِ سال 1329، هواپیما از مبدأ مهرآباد به عربستان بلافاصله پس از پرواز، سقوط کرد و همه سرنسینان جان باختند. (9 نفر)
- در آذر سال 1329، یک فروند هواپیما از تبریز به مقصد مهرآباد با کوه برخورد، سقوط و همه سرنشینان نیز جان باختند. (8 نفر)
- در سال 1338، یک هواپیما با 25 نفر مسافر از اصفهان به مقصدِ مهرآباد در نزدیکیِ تهران سقوط و 24 نفر از 25 مسافر جان خود را از دست دادند.
- در سال 1358، هواپیمای ایران ایر (از مبدأ مشهد به مقصد مهرآباد) با 120 نفر مسافر و 8 نفر خدمه در اثر گرفتار شدن در طوفان در نزدیکی البرز سقوط و همه سرنشینان جان سپردند.
- در مهر سال 1365، یکی از هواپیماها در طی یک حمله هوایی از سمت کشور عراق به مقصدِ شیراز، 3 نفر از مسافران را که به قصد فرار از هواپیما خارج شده بودند، جان خود را از دست دادند.
- در سال 1367، یک فروند هواپیما از بندرعباس به دبی، بر اثر حمله هوایی ناو آمریکایی، همهی 274 نفر مسافر و 16 نفر خدمه جان باختند.
- در سال 1378، یک فروند از هواپیماهای ایرانایر با یکی از هواپیماهایی که متعلق به نیروی هوایی ایران بود، برخورد کرد و در این حادثه همه سرنشینان هواپیمای نیروی هوایی جان باختند. (8 نفر)
- در دی ماهِ سال 1389، 78 نفر از 105 مسافرِ هواپیما در اثر برخورد با کوه جان خود را از دست دادند.
ارسال پاسخ